Дистанційне навчання.Природознавство.

Природознавство

(5 травня)Тема: "Степ."
    Мабуть, ви вже здогадалися, що сьогодні ми помандруємо українським степом. У жодній іншій природній зоні немає такого роздолля, як у степу. „Степ широкий розстелився аж до небокраю. Вітер буйний лиш один в тім степу гуляє…” Слова цієї народної пісні спадають на думку, коли опиняєшся посеред неосяжних степових просторів! Степ – це візитна картка українських земель. Він і дивує, і зачаровує, і вражає водночас. Особливо гарно у степу на світанку. Повітря ще прохолодне, свіже і прозоре. Поволі над степовими просторами піднімається сонце. Під вранішніми променями сріблиться роса, виграючи різноманітними барвами. Легкий вітерець розносить запах гіркого полину і духмяного чебрецю. 

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про природну зону України "Степ".

Степ
 Природна зона степу займає південь України, вона простягається від лісостепу до Чорного й Азовського морів.Безлісі степові простори нашої країни розкинулися на території Приазовської височини, Донецького кряжу, Причорноморської та Приазовської низовин. Поверхня степу рівнинна, подекуди з горбами, ярами і балками, що поросли деревами й кущами Територією степу течуть Дніпро, Південний Буг. У гирлі Дунаю багато прісних озер, а на узбережжі Чорного моря — солоних озер.Територія степу знаходиться південніше зони мішаних лісів і лісостепу. Сонце тут піднімається вище на небосхилі, тому зона степів отримує найбільшу кількість тепла.Літо в зоні степів жарке. Опадів випадає мало, часто бувають посухи. Осінь тепла. Зима коротка, холодна, вітряна, малосніжна. Весна настає рано, швидко тепліє.У зоні степів утворилися найродючіші ґрунти — чорноземи.Через нестачу вологи в зоні степу ростуть переважно трав’янисті рослини. Упродовж року степ кілька разів змінює вигляд. Рано навесні в ґрунті ще достатньо вологи, тому розцвітають ранньоквітучі рослини: півники, тюльпани, горицвіт, півонія вузьколиста. Ці рослини до настання посухи встигають утворити насіння й накопичити поживні речовини в підземних органах.З настанням спекотного і посушливого літа наземна частина ранньоквітучих рослин відмирає. На початку літа виростають рослини, які добре пристосувалися до життя в умовах посухи та спеки.У степу живуть рослиноїдні комахи — сарана, джміль, метелики, бджоли, а також хижі — богомоли, дибки, туруни.Ховрахи, хом’яки, миші, бабаки живуть у норах. Серед густої трави гніздяться жайворонки, перепілки, куріпки.Більшість тварин степу невеликі, мають жовто-сіре забарвлення. Це робить їх непомітними серед пожовклої трави.

2)Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 142-146,та  зроби висновки.

3) Дай відповіді на запитання :

-Де в Україні розташована зона степу?
-Які форми земної поверхні є в степовій зоні ?
-Які тварини мешкають у цій природній зоні?
- Як люди використовують степ у господарській діяльності?

4)Попрацюй у зошиті ст.65-66, виконай всі завдання.Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.



(6 травня)Тема: "Гори.Карпатські гори."

1) Відгадайте загадку

                          Загадка 
Вся в вершинах ця місцевість,
Для людей неробких.
Тут туристам цікаво
Вгору йти по стежці. 

2) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про Карпатські гори.

              Цікаві факти про українські Карпати
  • Найбільшим озером у Карпатах є Синевір, воно знаходиться на території Закарпатської області в Межигірському районі. В народі називають "синім оком”, "карпатською Ріцею”. Сильний землетрус, а можливо багатовікові вивітрювання викликали обвал скель, які і загатили долину гірського потоку й утворили озеро на висоті 989 м над р.м. За підрахунками фахівців, озеро утворилося приблизно 10 тисяч років тому. Синевір займає площу не більше 5 гектарів, а максимальна глибина – 22 метри.


  • Найбільш високогірне місто – Рахів. Середня його висота становить 820 м над р.м. Цьому місту належить ще один рекорд – найбільший перепад висоти між вулицями – 600 м: від найнижчої (400 м) до найвищої 1000 м.
  • Найвисокогірніша споруда – на вершині Піп Іван височить кам’яна коробка, що була метеоролого-астрономічною обсерваторією. Урочисте відкриття відбулося влітку 1938 р. Головним астрономічним інструментом був астрограф з діаметром об’єктива 33 см. Під час ІІ світової війни цей будинок, відомий як "Білий слон”, занепав і чекає на воскресіння.
  • На території Карпат користуються найбільшим духовим музичним інструментом – трембітою. За зовнішнім виглядом вона схожа на довгу палицю, але це тільки на перший погляд, так як по суті це велика сопілка, з навскрізним отвором по всій довжині трембіти. Найбільше розповсюдження трембіти отримали на території Бойківщини, Буковини, Гуцульщини. Тут навіть і в наш час з допомогою трембіт подають спеціальні сигнали, сповіщаючи односельчан про ті чи інші події. Завдяки своїх будові звуки з трембіти можна почути на відстані 10 кілометрів.

3)Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 147-151 та прочитай інформацію з "Бібліотечки природодослідника".

4) Дай відповіді на запитання :

-Де в Україні розташовані гори карпати?
-Які рослини ростуть тільки в Карпатах?
-Чим займається населення в гірській місцевості?

5)Виконай тестову роботу за темами "Степ" та "Карпатські гори" до 15 години. Тестова робота буде у доступі після 13 години.































(28квітня)Тема: "Мішані ліси"
1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про природну зону України "Мішані ліси"

Зона мішаних лісів

  Зона мішаних лісів розташована в Україні на півночі, займає близько 20 % території. Простягається з півночі на південь на 150-200 км. До неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей. Південна межа проходить по лінії Устилуг — Рівне — Шепетівка — Житомир — Київ — Ніжин — Батурин.Її поверхня є рівнинною. Землі перезволожені. Є болота і заболочені масиви. Тут протікають притоки Прип’яті: Горинь, Стир, Жерев, Уж, Тетерів; Десна з притоками. Є також кілька великих озер.На Поліссі видобувають корисні копалини — граніт, пісок, нафту, газ, торф.Зима в Поліссі м’яка, хмарна; весна — затяжна, сніг тане довго; літо — тепле, дощове. Зона є найбільш зволоженою рівнинною територією України.

У мішаних лісах можна виділити п’ять ярусів.Перший ярус утворюють світлолюбні дерева з широкими листовими пластинками, з ажурною кроною, яка пропускає багато світла. Це такі дерева, як дуб звичайний, сосна, клен гостролистий, ясен звичайний, липа серцелиста, осика.Другий ярус утворюють низькорослі, тіньовитривалі дерева: груша звичайна, черемха звичайна, береза бородавчаста, клен польовий, клен татарський, дика яблуня, граб звичайний, в’яз шорсткий.Третій ярус утворюють кущі. Найбільш характерними є ліщина звичайна, шипшина собача, свидина кров’яна, бруслина бородавчаста, бруслина європейська, терен звичайний, калина звичайна, вовчі ягоди, бузина чорна та червона, глід криваво-червоний, вишня степова. Життя чагарників під пологом лісу має низку особливостей. Цвітіння відбувається після того, як ліс укриється листям. Більшість кущів пристосовані до запилення комахами, тому що вітрів у нижньому ярусі майже не буває і несений вітром пилок затримується на листках. Квітки лісових кущів забарвлені у білий колір, який приваблює комах у півтемряві, а плоди поширюються тваринами.Четвертий ярус утворюють трав’янисті рослини: проліска сибірська, ряст, анемона жовтецева, пшінка весняна, тюльпан дібровний, копитень європейський, дзвоники персиколисті, фіалка шершава, мати-й-мачуха, конвалія звичайна, купина лікарська, орляк звичайний, хвощ лісовий, герань лісова, фіалка триколірна, чистотіл звичайний, звіробій звичайний, деревій звичайний тощо.П’ятий ярус утворюють мохи, лишайники, гриби. Мохи та лишайники не утворюють суцільного покриву, а зустрічаються на деревах, ґрунті, пеньках. Лишайники не люблять забрудненого повітря. Вони не мають коренів і всю поживу дістають з повітря, іноді з субстрату, на якому примостилися.

Фауна зони мішаних лісів — це тварини лісу, а також луків і боліт. Тут мешкають лось, козуля, кабан, олень благородний, білка, лісова куниця, борсук, вовк, лисиця.Борсук — прекрасний будівельник, знищує багато комах — шкідників лісу.Бобер — гризун, свою хатку будує над водою, а вхід завжди облаштовує під водою.Лисиця — цінний хутровий звір і винищувач шкідливих гризунів і комах.З птахів поширені тетерук, рябчик, глухар, шпак, синиця, дрізд, дятел.Глухар — холодними зимовими ночами заривається у сніг, а в люті морози майже весь день сидить у снігових норах. За розмірами нагадує свійську курку.Соловей — невеликий оливково-бурий птах розміром з горобця, стрункий, у нього високі лапки, великі чорні очі, довгий хвіст, за гарний спів його називають «великий маестро».З плазунів — гадюка звичайна, ящірка прудка, болотяна черепаха.Тритони — досить поширений тритон звичайний. Весну і початок літа тритон проводить у воді, а потім переселяється на сушу, але тримається у вологих затінених місцях. Удень тритон ховається під опалим листям, поваленими деревами, а вночі виходить на пошуки їжі.У лісі багато комах-шкідників (сосновий і непарний шовкопряди, вусачі- короїди), комарів, ґедзів.

2)Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 134-138,та прочитай інформацію з "Бібліотечки природодослідника".

3) Дай відповіді на запитання :

-Де в Україні розташована зонамішаних лісів?
-Як її називають ?
-Які тварини мешкають у цій природній зоні?

4)Попрацюй у зошиті ст.60-61, виконай всі завдання.Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.



(29квітня)Тема: "Лісостеп."

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про природну зону України "Лісостеп."


2) Розгляньте  карту природних зон України   та відшукайте на ній  природну зону лісостепу.
                                        Лісостеп.

   На південь від зони мішаних лісів України з’являється все більше безлісих ділянок — ділянок степу. Цю територію називають лісостеповою зоною. У ній ділянки лісу і степу чергуються. Лісостеп займає майже третину території України. Її центральну частину завширшки в середньому 110 км. Із заходу на схід лісостеп простягається майже на 1100 км.Упродовж року в лісостеповій зоні випадає менше опадів, ніж на Поліссі. Зима там помірно холодна, а літо тепле.Особливістю рівнинної лісостепової зони є чергування низовин та височин. У межах зони розташовані Волинська, Подільська й Придніпровська височини та Придніпровська низовина.

Територією лісостепу протікає багато річок —Дністер, Південний Буг, Дніпро, Сіверський Донець та їх притоки. Розташоване там і Кременчуцьке водосховище.

Зона лісостепу багата на паливні корисні копалини — кам’яне і буре вугілля, нафту й газ та нерудні — вапняки, піски і глину.

Під лісами в цій природній зоні сірі лісові ґрунти, а на степових ділянках — чорноземи.У лісостепу є ділянки лук, степу і листяних лісів.Десяту частину території лісостепу займають ліси, які поширені переважно на заході. У лісах ростуть дуб, бук, вільха, граб, клен, липа. У підліску —ліщина, глід, свидина.З-поміж трав’янистих рослин у лісі можна побачити фіалку лісову, медунку, чистотіл звичайний, вороняче око, конвалію, суниці, папороті та інші.На луках ростуть багаторічні трав’янисті рослини — конюшина, тимофіївка, тонконіг, деревій, волошка, пижмо.Тваринний світ лісостепу різноманітний. Там живуть як лісові тварини, так і тварини степу. Мешкають олені и козулі, їжаки и кроти, білки и зайці, ховрахи, миші и полівки, дикі свині й борсуки, тхори, лисиці, вовки. Біля річок — бобри і видри.

3)Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 139-142  , та прочитай інформацію з "Бібліотечки природодослідника".
4) Перевір свої знання та дай відповіді на запитання:

-Де на території України розташована зона лісостепу?

-Яка погода в цій зоні?

-Які форми земної поверхні, корисні копалини й ґрунти характерні для зони лісостепу?

- Які рослини ростуть у цій зоні?

5) Попрацюй у зошиті ст. 63-65 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.

6)Виконай тестову роботу до 15 години.Тестова робота буде у доступі після 11 години.

























(14 квітня)Тема: "Використання і охорона природних багатств водойм.Контрольна робота"

1) Переглянь відео - презентацію до уроку та дізнайся більше про  використання та охорону водойм України.

Посилання на відео-урок.

     Пригадай! Які водойми України ти знаєш? Які риби живуть у солоних, а які — в прісних водоймах?Природним багатством водойм України є їх рослинний і тваринний світ. Важливе значення для українців мають рибні багатства.У водоймах нашої країни водиться багато видів риб. їх м ясо та ікра — джерело вітамінів та корисні продукти харчування для людини. Риб’ячий жир використовують у медицині. З кісток виготовляють кісткове борошно, яке додають до корму свійських тварин, використовують як добриво для підвищення родючості ґрунтів.Серед цінних морських риб, які виловлює людина, — шпроти, скумбрія, камбала, оселедець, тюлька, кілька.Білуга чорноморська — одна з найбільших цінних риб України. Довжина її тіла може сягати більше 5 м, а вага — до 1000 кг.Білуга — хижак, який живиться переважно рибою. Постійно живе в Чорному і Азовському морях, а на нерест заходить у річки Дунай, Дніпро та Дністер. Занесена до Червоної книги України.прісних водоймах живуть цінні для людини карась, короп, лящ, окунь, щука. У гірських річках — форель, чисельність якої у природі незначна.Надмірний вилов риби, забруднення водойм ведуть до зменшення рибних запасів. Тому заборонено виловлювати види, занесені до Червоної книги України і ті, чисельність яких різко зменшилася. Протизаконно рибалити під час нересту, використовувати недозволені знаряддя і способи вилову. Рибні багатства слід використовувати раціонально. Задля збереження і збільшення запасів цінних для людини видів риб у природі їх розводять у ставках.

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 118
4) Дай відповіді на запитання :
-Як використовують воду прісних водойм?
-Як забруднення водойм впливає на рослинний та тваринний світ ?
-Що є причиною забруднення водойм і які їх наслідки?               
5) Переглянь ще один навчальний фільм за посиланням.

Охорона водних ресурсів.

6) Підготуйся до контрольної роботи ,перечитай ст. 101-127 у підручнику.Питання контрольної роботи будуть саме за цими сторінками.Виконай контрольну тестову роботу до 14 години.Тестова робота буде у доступі після 13 години.


(15квітня)Тема: "Грунти України.Охорона грунтів"

1) Відгадайте загадку

                          Загадка 
Усіх годує, напуває, а про нього не кожен дбає.Що це?

-Звісно це наш грунт.

2)Давайте пригадаємо, що називають грунтом. 


3)Пригадайте які бувають види грунтів.


4) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про  використання та охорону грунту.

Посилання на відео до уроку.

Посилання на відео.

-Який же з  ґрунтів найродючіший?

Чорноземні ґрунти — одне з багатств нашої країни. У них найбільша кількість перегною, вони найродючіші. Чорноземний ґрунт рихлий, темний, у ньому багато вологи і повітря. На чорноземних ґрунтах вирощують високі врожаї кращих сортів пшениці, соняшнику, цукрового буряка та інших цінних культур. Чорноземні ґрунти переважають у зоні степів. Під час Великої Вітчизняної війни німці вивозили український чорнозем до Німеччини, оскільки там ґрунт не такий родючий.Існує безліч видів ґрунтів, але не всі із них придатні до землеробства. 

Піщані ґрунти добре пропускають воду, швидше прогріваються навесні і промерзають узимку. Вони майже не затримують вологи і корисних речовин і вважаються бідними. 

Глинисті ґрунти можуть сприяти застою води, довше прогріваються навесні і довше не промерзають з настанням холодів. Разом із тим глинисті ґрунти затримують добрива і корисні речовини, забезпечуючи високу родючість.А що ми робимо, щоб ґрунт був родючішим? (Перекопуємо, розпушуємо, поливаємо, удобрюємо).                                          3)Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 128-131  , та прочитай інформацію з "Бібліотечки природодослідника".

4) Дай відповіді на запитання :

-Які є види грунтів?
-Які грунти є на півночі України ?
-Чому грунти необхідно оберігати?
5) Підготуйся до усного опитування після 13 години за ст.128-131 та переглянутими відео-презентаціями.


(21квітня)Тема: "Віртуальна екскурсія "Всесвітній день землі"

22 квітня – Всесвітній День Землі, свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих багатств і природних ресурсів, якими наділила нас природа.

Вперше День Землі був відзначений у 1970 році, і з того часу його проводять щороку 22 квітня. Це свято чистої Води, Землі й Повітря, яке має на меті об’єднати людей планети для захисту навколишнього природного середовища, привернути увагу до екологічних проблем нашої планети. Цей день – нагадування про екологічні катастрофи, день, коли кожна людина має можливість замислитися над тим, що вона може зробити для розв’язання екологічних проблем.

1)Переглянь відео - презентації  та дізнайся більше про  збереження та охорону природи нашої планети Землі.

2)Послухайте казку "Бережімо землю"
Посилання на відео.
3)Перегляньте наступні відео за посиланням та за бажанням створіть власний малюнок.
Посилання на відео."Збережемо Землю"
4)Виконай тестову роботу за темою попереднього уроку"Грунти України. Охорона грунтів" до 15 години. Тестова робота буде у доступі після 13 години.

(22квітня)Тема: "Природні зони України."

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про природні зони України.

2) Розгляньте  карту природних зон України на форзаці підручника та відшукайте на ній кожну природну зону.

     Якщо мандрувати сушею від Північного полюса на південь, то можна спостерігати, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою змінюють одна одну. Такі ділянки Землі називають природними зонами.

У природній зоні однакова погода впродовж року, подібні ґрунти, рослини і тварини.

У північній півкулі з півночі на південь розташовані такі природні зони: арктичні пустині, тундра, тайга, мішані ліси, лісостеп, степи, пустині.

У горах природні зони змінюються від підніжжя до вершин.

Територія України лежить у зонах мішаних лісів, лісостепів і степів. Українські Карпати і Кримські гори вважають окремими природними (фізико-географічними) країнами.

      Оскільки Земля має форму кулі, її поверхня нагрівається неоднаково. Кількість сонячного тепла, яку отримує земна поверхня, від екватора до полюсів поступово зменшується. На основі цього на Землі виділяють теплові смуги (пояси).
Територія України розташована в помірній смузі. Якщо рухатися помірною смугою з півночі на південь, то на території нашої країни будуть змінюватися природні умови.
Ділянки Землі з однаковими природними умовами називають природними зонами.Для кожної природної зони характерні певні погодні умови (температура повітря, кількість опадів, вітри), ґрунти, рослинний і тваринний світ. Від природних умов залежить діяльність людини в природних зонах.
Погодні умови кожної зони мають свої відмінності, що залежать від кількості сонячного тепла, яку отримує земна поверхня, та кількості опадів на території природної зони.
Від напрямку вітрів та віддаленості від океану залежить кількість опадів.Від кількості тепла і опадів, які отримує природна зона, залежить різноманітність і багатство рослинного світу в ній. Від багатства рослинного світу залежить родючість ґрунту, який утворився в природній зоні, та різноманітність тваринного світу.

  Природні зони України ви будете вивчати за певним планом. За цим же планом ви даватимете характеристику природних зон.

              План вивчення природної зони

  1.  Розташування природної зони.                           
  2.  Форми земної поверхні.    
  3. Водойми.                                                                         
  4. Погода в різні пори року.  
  5. Ґрунти.                             
  6. Рослинний світ і тваринний світ.  
  7. Корисні копалини.  
  8. Залежність діяльності людини від природних умов. 
  9. Заповідні території та охорона природи. Червона книги України.

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 132-134

4) Дай відповіді на запитання :

  • Що таке природна зона?
  •  Що є однаковим у природній зоні? 
  •  Від чого залежать погодні умови природної зони? 
5) Попрацюй у зошиті ст. 58 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.


(31 березня)Тема: "Природні та штучні водойми (річки, озера, болота, водосховища, моря...)"

1) Переглянь відео - презентацію до уроку та дізнайся більше про водойми України.


Пригадай! Яке значення має вода на Землі? Що таке водойми? Як позначають водойми на фізичній карті?
Цінним і важливим багатством нашої держави є поверхневі та підземні води. Поверхневі води зосереджені у водоймах суходолу: джерелах, річках, озерах, болотах, ставках, водосховищах і каналах. Територію України омивають Чорне й Азовське моря — частини океану, які глибоко врізаються в сушу.
Водойми, які виникли в природі, називають природними, а створені людиною для певних потреб — штучними.
Розглянь схему. Які водойми є природними, а які — штучними?

2) Переглянь  наступне відео.


3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 116-118
4) Дай відповіді на запитання :
-Що таке озеро?
-Як утворюються болота ?
-Що є причиною забруднення водойм і які їх наслідки?

      Неможливо уявити життя людей без води. Вона необхідна для побутових потреб, зрошування полів, вирощування тварин, для роботи заводів і фабрик. Водойми використовують як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів, для розведення риби, водоплавної птиці, цінних хутрових звірів, для відпочинку, занять водними видами спорту. На великих річках будують електростанції. Із води солоних озер та морів видобувають сіль.Використовуючи воду для різних потреб, людина забруднює її. Стічні води із заводів та фабрик, сільськогосподарських ферм, каналізаційні води з будинків, потрапляючи у водойми, несуть загрозу життю рослин, тварин і людини. Такі водойми з часом міліють, а згодом можуть і зовсім зникнути, тому їх треба оберігати від забруднення.

Поміркуйте! Як ви розумієте народну мудрість «Не плюй у криницю, бо прийдеш до неї пити водицю»?

5) Попрацюй у зошиті ст. 50 та ст 51 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.


(1 квітня)Тема: "Рівнинні та гірські річки"

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про річки України.


Поміркуй! Чому одні річки називають рівнинними, а інші — гірськими?На рівнинах спокійно і повільно течуть рівнинні річки, а в горах бурхливо і швидко несуть свої води гірські річки.Розглянь фотографії. Знайди  річку Дніпро,Дністер, Південний Буг на фізичній карті України (на форзаці). Простеж по карті, куди вони впадають. Правильно показуй річку на карті: від витоку до гирла.

Дніпро — найбільша річка України і третя за довжиною річка Європи. Вона бере початок з невеликого болота на території Росії і тече через Білорусь та Україну до Чорного моря. На теренах нашої держави Дніпро найдовший і найширший. Він протікає з півночі на південь, забезпечуючи водою більше половини населення країни. Наші предки називали цю річку Славутичем. На її мальовничих берегах розкинулись міста Київ, Дніпропетровськ, Херсон, Запоріжжя.
Найбільші притоки Дніпра — Прип’ять (права) і Десна (ліва). На Десні стоїть давнє місто Чернігів.
У південно-західній частині України протікає річка Південний Буг. Вона бере початок на Подільській височині у Хмельницькій області і впадає в Чорне море. На берегах Південного Бугу розташовані міста Хмельницький та Вінниця.
Сіверський Донець тече на сході України, забезпечуючи прісною водою цю частину території. Однією з приток Сіверського Дінця є річка Лугань, на берегах якої розкинулось місто Луганськ.
Дністер бере початок у Карпатах. У верхній течії це гірська річка, а в середній — рівнинна. Протікає Дністер по західній частині України. Має майже 500 приток. Одна з найбільших — річка Серет, на берегах якої стоїть місто Тернопіль.
Поміркуйте! Чому великі міста з’явилися на берегах річок? Чому на карті річки зображують лініями різної товщини?

2) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 114-115
3) Дай відповіді на запитання :
-Як утворююється річка?
-Що таке притока ?
-Чим відрізняється рівнинна річка від гірської?
4) Попрацюй у зошиті ст. 44 (контурна карта)  та підпиши 4 найбільші річки які ти знаєш. Фотографії виконаної роботи надішли мені на Вайбер.

5)Виконай тестову роботу до 15 години.Тестова робота буде у доступі після 13 години.

(7 квітня)Тема: "Чорне море"

1) Погляньте на карту України та відшукайте на ній два моря які її омивають- Чорне море та Азовське море.

2)Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про Чорне море.

На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське. Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі.
На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає.
Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2 245 м. Верхній шар води Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

                                Цікаво знати!

— Усе, що довго пролежить на дні Чорного моря, через деякий час чорніє. Це відбувається тому, що у придонній товщі води міститься сірководень — газ із неприємним запахом. Він і забарвлює всі предмети у чорний колір.

Чорне море у північно-західній частині синьо-бузкове, у центральній і східній — зеленувато-синє. Там, де впадають річки, вода майже жовта.

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 119-124
4) Дай відповіді на запитання :

— Що таке півострів?
— Який півострів Чорного моря найбільший?
— Розкажіть про рослинний світ Чорного моря.
— Яких птахів Чорноморського узбережжя ви знаєте?
— Що загрожує Чорному морю?
— Як охороняють живу природу Чорного моря?

5) Попрацюй у зошиті ст. 51 -53. Фотографії виконаної роботи надішли мені на Вайбер.



(8 квітня)Тема: "Азовське море"

1) Пограйте у гру та правильно розподіліть природні та штучні водойми.

                                       Загадка
Навкруги вода , а з питвом біда.Що це?
-А море це яка водойма- природна чи штучна?
2)П
реглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про Азовське море.

 Немає на Землі людини, яка б не хотіла побувати на березі моря чи навіть вирушити в далеку морську навколосвітню подорож. Але не всі країни мають вихід до моря. Натомість наша Батьківщина - Україна - справжня морська держава. її береги омиваються двома морями: Чорним та Азовським.

- З Чорним морем ми познайомились на минулому уроці, то подумайте, яка тема сьогоднішнього уроку.

- Так, ми сьогодні познайомимось з Азовським морем.

            Характерні ознаки Азовського моря.

Азовське, так само як і Чорне море, належить до середземноморського басейну Атлантичного океану. Через Керченську протоку (її довжина близько 41 км при ширині від 4 до 45 км) воно сполучається з Чорним морем. Особливістю Азовського моря є його відокремленість від Світового океану. Воно - найбільше внутрішнє серед всіх морів, які є на землі. Це - найвіддаленіший закапелок океану. Розташоване Азовське море на півдні України (Херсонська, Запорізька, Донецька області) та Росії. Його площа в 10 разів менша за площу Чорного моря і становить 39 тис. кв. км. А об’єм майже в 2000 разів менший за об’єм Чорного моря й дорівнює близько 300 куб. км. Найбільша його довжина 343 км, найбільша ширина 231 км. Найбільша глибина Азовського моря лише близько 14 м. З космосу море нагадує блюдце. Серед усіх морів на Землі меншим за Азовське є лише Мармурове (воно у 3 рази менше за Азовське). Азовське узбережжя - це лагідне море, чудові золоті піщані пляжі, сонячні безхмарні дні, тривалий купальний сезон, який розпочинається у квітні, а завершується у вересні, комфортна температура морської води, лікувальні грязі. Що ще краще може подарувати людям природа для оздоровлення та літнього відпочинку?

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 124-127

4) Попрацюй у зошиті ст. 53 -54. Фотографії виконаної роботи надішли мені на Вайбер.
5)Виконай тестову роботу до 15 години.Тестова робота буде у доступі після 13 години.






































































































































































































































Тема: "Особливості природи материків Землі .Північна Америка" (13 січня)

1) Переглянь відео - презентацію до уроку та дізнайся більше про материк Північна Америка


2) Переглянь відео " Цікаві факти про Північну Америку"


Північна Америка — третій за розмірами материк Землі після Євразії та Африки. Вона розташована в північній і одночасно західній півкулях. Материк омивається водами Тихого (із заходу), Атлантичного (зі сходу) й Північного Льодовитого (з півночі) океанів.Північна Америка — материк контрастів. З космосу вона нагадує величезний трикутник, повернутий широкою стороною на північ, що неначе вмерзає в кригу Північного Льодовитого океану. А на півдні лагідне тепле море омиває береги, порослі зеленню лісів і лугів.Північна Америка — надзвичайно дивовижний материк. Саме тут можна зустріти географічні дива та парадокси. Острів Гренландія — «зелена земля», а насправді вкрита шаром льоду до 3 400 м. Океан з оманливою назвою Тихий.Саме на цьому материку знаходяться найдивовижніші об’єкти: унікальна карстова печера — Мамонтова, один із найкрасивіших і найдивовижніших водоспадів світу — Ніагарський, найбільше прісноводне озеро — озеро Верхнє — найбільше з п’яти Великих озер Північної Америки, велична та яскрава річка — одна з найдовших у світі — Міссісіпі, друга за довжиною гірська система світу — Кордильєри. Це все вона — Північна Америка. Кому не захотілось би там побувати?

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 71-74
4) Дай відповіді на запитання :
-До якої частини світу належить Північна Америка?
-Який материк може мати подібні умови ?
-В якій півкулі він розташований?

5)За бажанням пограй у гру "Продовж речення" 

✵ Північна Америка розташована у півкулях... .

✵ Материк Північна Америка омивають океани... .

✵ Північна Америка розташована в теплових поясах... .

✵ Найбільша річка Північної Америки... .

✵ Найбільше озеро Північної Америки... .

✵ Найвища гора Північної Америки... .

✵ Північна Америка багата на корисні копалини... .

✵ Найбільша за площею країна Північної Америки... .

6) Попрацюй у зошиті ст. 31 та ст 32 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.




Тема: "Особливості природи рослинного і тваринного світу материків Землі .Північна Америка" (14 січня)

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про материк Північна Америка.

Тваринний світ материка різноманітний. У тундровій зоні можна зустріти північного оленя, білого ведмедя, песця. Там також мешкають полярний вовк і ласка. У тайговій зоні численні хутрові звірі: видра, скунс, соболь. Серед хижих тварин зустрічаються ведмеді, вовки, рисі, росомахи; з гризунів: щур ондатра і канадський бобер. Примітний великий гризун — поркупайн, який живе на деревах. У широколистяних лісах мешкає сумчастий щур — опосум. На південному сході материка можна зустріти алігатора та алігаторову черепаху. Із земноводних цікава жаба бик, довжина якої сягає 20 см. Степи і лісостепи населені антилопами-вилорогами, койотами, бізонами, борсуками і степовими тхорами.

У Північній Америці близько 600 видів птахів. Тут можна зустріти зграї ібісів, пеліканів, фламінго, каліфорнійського грифа і куріпку, а також десятки видів колібрі, ареал проживання яких досягає Аляски.

Загальна кількість рослин Північної Америки становить 300 видів. Вони вражають розмірами і швидкістю зростання. Тут багато унікальних видів: тюльпанове дерево, гікорі, туя, секвойя, магнолія. У північній частині материка поширені карликові верби, ягідні чагарники і берези.

Флора і фауна Північної Америки вражає своєю різноманітністю й унікальністю.

Більшість рослин і тварин цього материка поширені й на інших материках, зокрема в Євразії. Рослиною, яка зустрічається тільки в Північній Америці, є дерево-гігант секвойя, а твариною — бізон.

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 74-77
4) Дай відповіді на запитання :
-Назви тварин тундри Північної Америки ?
-Назви рослини тайги Північної америки?
-Як охороняють природу цього материка?

5) Попрацюй у зошиті ст. 32 та ст 33 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.

6) Підготуйся до усного онлайн опитування  по ст.71-77, після 13 години



Тема: "Особливості природи материків Землі .Південна Америка" (20 січня)

1) Переглянь відео - презентацію до уроку та дізнайся більше про материк Південна Америка.

2) Переглянь відео "Цікаві факти про Південну Америку"

Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка, яка трикутником простяглася від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.Південна Америка є четвертим за площею материком світу. Він цілком лежить у західній півкулі й майже повністю — у південній. Південна Америка омивається Атлантичним і Тихим океанами. На заході височать гори Анди (Мідні гори), з них видобувають мідь; вони часто вивергаються. У центрі та на сході — величезні рівнини, найбільша з яких — Амазонська низовина. Нею протікає найповноводніша річка світу Амазонка.Щорічно тут продовжують відкривати не лише нові види рослин, тварин, комах, але і нові племена індійців, які досьогодні живуть як первісні люди. На материку знаходяться найвищі на Землі вулкан Охос-дель-Саладо і найвищий водоспад світу — Анхель, найсухіша пустеля Атакама і найповноводніша річка Амазонка.Південна Америка — найвологіший материк земної кулі. Над нею випадає вдвічі більше опадів, ніж над будь-яким іншим материком. Клімат материка дуже теплий, проте не такий спекотний, як в Африці чи Австралії.

3) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 78-80
4) Дай відповіді на запитання :
-До якої частини світу належить Південна Америка?
-Якими океанами омивається цей материк ?
-В якій півкулі він розташований?

5) Попрацюй у зошиті ст. 34 та ст 35 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.



Тема: "Особливості природи рослинного і тваринного світу материків Землі .Південна  Америка" (21 січня)

1) Переглянь відео - презентації до уроку та дізнайся більше про материк Південна Америка.


Південна Америка — це батьківщина картоплі, помідорів, шоколадного дерева, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананаса.

Це унікальний материк з надзвичайно різноманітним рослинним і тваринним світом.У вічнозелених багатоярусних лісах переважають пальми, фікуси, кавове, динне, хінне дерева, гевея. Дерева обвивають ліани. На їх гілках квітнуть орхідеї. Трави через темряву немає. Тварини живуть переважно на деревах. Багато мавп, лінивців. Лінивці названі так через швидкість свого пересування — не більше 3 м на хвилину. Хижаками є ягуар та велетенська найбільша змія анаконда. У так званих амазонських джунглях дуже багато птахів, більшістьз них проживають тільки тут. Місцевою мешканкою є і найменша пташка на планеті Земля — колібрі. Фауна багата на папуг та туканів. Багато велетенських комах та павуків. Серед безлічі комах є незвичайної краси великі метелики.Для саван притаманний сухий сезон (зима) та сезон дощів (літо). Тому рослини пристосовані до перенесення сухого сезону: скидають листя; листя вкрите воском чи опушене; повертають листки ребром до сонця (зонтичнаакація); накопичують у сезон дощів вологу в стовбурі або у листі (алое, агави). Серед рослин переважають трави; є дерево з надміцною деревиною — кебрачо.Дерева розкидані невеличкими гаями. На відкритих просторах саван мешкають безліч великих тварин, зокрема, мурахоїд, свиня-пекар, тапір. Серед хижаків переважають пума, ягуар. Санітаром саван, що живиться мертвечиною, є броненосець. Із птахів у саванах зустрічається великий нелітаючий страус нанду. Багато термітів та мурашок.

2) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 80-84
3) Дай відповіді на запитання :
-Назви тварин мешканців вологих тропічних лісів ?
-Назви рослини які ростуть у вологих тропічних лісах?
-Який рослинний і тваринний світ савани Південної Америки?

4) Попрацюй у зошиті ст. 35 та ст 36 , виконай всі завдання. Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.
5)Виконай тестову роботу до 15 години.Тестова робота буде у доступі після 12 години.  




Тема: "Особливості природи Тихого та Атлантичного океанів" (2 грудня)
1) Переглянь навчальні відео до теми уроку

Посилання на відео-урок.

2) Ознайомся зі статтями підручника на ст. 47-52
3) Дай відповіді на запитання:
  • Які умови впливають на  живу природу океанів?
  • Які рослини є в тихому океані?
  • Які тварини мешкають у Тихому океані?  
  •  У скільки разів Атлантичний океан менший від Тихого?    
          Цікаві факти про Атлантичний океан

● Назва океану походить від імені міфічного континенту — Атлантида, який був розташований, якщо вірити легендам, десь в Атлантичному океані.

● За розмірами Атлантичний океан поступається лише Тихому 

● Найглибша точка Атлантичного океану становить понад 8 700 м.

● Середня глибина Атлантичного океану становить — 3 900 м. 

● Раніше в різних країнах Атлантичний океан, точніше, деякі відомі його частини, називали Західним океаном або Зовнішнім морем. 

● Води цього океану солоніші, ніж води будь-якого іншого.

● Першим європейцем, який перетнув Атлантичний океан, став знаменитий Христофор Колумб.

● Завдяки своїй витягнутій формі, Атлантичний океан проходить через усі наявні на Землі кліматичні пояси, від Арктики до Антарктиди.

● За кількістю виловлюваної в ньому щорічно риби Атлантичний океан не поступається навіть Тихому, найбільшому з океанів нашої планети.       
  4) Попрацюй у зошиті ст. 24 та ст .25 , виконай тільки  завдання пов'язані з Атлантичним океаном . Фотографії виконаних завдань надішли мені на Вайбер.



Тема: "Особливості природи Індійського океану." (3 грудня) 

 1) Пригадай , що називають Світовим океаном?

     Перегляньте відео за посилання.


    Могутній Індійський океан просто вражає уяву. Ця безмежна водна гладь, розстилається від горизонту до горизонту, довгий час лякала навіть найвідважніших мореплавців. Його глибини до сих пір до кінця не вивчені, і є всі підстави вважати, що в цих водах ховається ще чимало таємниць. Втім, наука не стоїть на місці, і наш багаж знань про цей океан збільшується щороку. До вашої уваги цікаві факти про Індійський океан, що відомі людству на даний момент.

Цікавинки про Індійський океан

З Індійським океаном пов’язано чимало містичних подій: в ньому не раз виявляли цілком справні, але абсолютно порожні судна – без єдиної людини на борту. Що трапилося з командами яхти «Кабін Крузер», французького судна «Тарбон» і нафтового танкера «Х’юстон Маркер», так і залишилося загадкою.

Індійський океан омиває цілих 4 континенти – Австралію, Антарктиду, Африку й Азію.

На Індійський океан припадає 20% всієї водної поверхні Землі.

За обсягом водного простору Індійський океан посідає третє місце – після Тихого і Атлантичного. Його середня глибина становить понад 3700 метрів, а загальний обсяг води, що міститься в ньому  перевищує 280 мільйонів квадратних кілометрів.

Площа Індійського океану в 10 разів більше площі всієї Австралії.

Стародавні греки, яким була відома західна його частина, називали його Еритрейськом морем.

У давнину люди іменували Індійський океан Східним. Сучасну назву океан отримав на честь Індії, береги якої він омиває.

В Індійському океані нерідко вирують руйнівні шторми, хоча вони все одно трапляються тут рідше, ніж в Тихому.

Прибережних морів в Індійському океані всього 10.

Процес його утворення почався приблизно 130-140 мільйонів років тому, після того, як розколовся суперконтинент Гондвана.

Первісні люди перетинали Індійський океан ще понад 50 тисяч років тому.

Іноді на його поверхні спостерігаються дивні круги, що світяться. До сих пір точно не відомо, чому вони виникають. Найімовірніше, це колонії планктону що світиться.

В Індійському океані був зафіксований найсильніший землетрус за всю історію спостережень. Це сталося у 2004 році, внаслідок чого загинуло за зникло безвісті понад 300 тисяч людей.

В океані розташовані найбільші коралові атоли.

Середня висота припливів в Індійському океані не перевищує 2-3 метрів, але в деяких місцях вона набагато вище. Так, в порту австралійського міста Дарвін рівень океану під час припливу піднімається на 8 метрів, а близько індійського Мумбаї – майже на 6 метрів.

Першим європейцем, який перетнув Індійський океан, був венеціанський купець і мандрівник Марко Поло.

Лише 5% всього світового улову риби доводиться на Індійський океан.

Найчастіше акули нападають на людей в водах і морях саме цього океану.

2) Ознайомся зі статтею  підручника на ст. 53-54
3) Дай відповіді на запитання :
-Як розвинуто рибальство в Індійському океані?
-До чого призвела господарська діяльність людини?
-Чому Індійський океан найтепліший?
4) Підготуйся до усного онлайн опитування  по ст.41-54, після 12 години
    























Комментариев нет:

Отправить комментарий